FLOo

beschermende-factoren

Ontwerptraject

Implementatietraject

Ouders

FLOo

beschermende-factoren

Ontwerptraject

Implementatietraject

Ouders

Een opvoedrobot oordeelt niet

Met opvoedrobot FLOo piloten we met ouders en zorgorganisaties hoe zorg en technologie elkaar kunnen versterken. Onze missie is het vergroten van eigen regie en geloof in eigen kunnen van ouders met een licht verstandelijke beperking (LVB). Met ondersteunende robotica willen we interactie tussen ouder en kind stimuleren. Wil je meedoen? lees verder!

“De robot oordeelt niet…’, ‘vind je dat wij een oordeel hebben?’, ‘jullie zeggen van niet, maar die hebben jullie wel!”
-Ouder en hulpverlener

FLOo is onderdeel van een opbouwend ontwerpend onderzoek, waarbij de behoefte van de gebruiker centraal staat. In onze pilots met ouders hebben we geleerd dat er bij ondersteuning van een robot geen oordeel uit gaat, wat ondersteuning de laagdrempeliger maakt. FLOo is altijd gepersonaliseerd, blijft overzichtelijk, heeft een gouden geduld, is altijd beschikbaar, activeert, herinnert, legt visueel en met geluid uit, complimenteert, biedt stappenplannen en tips in lastige situaties en is een ankerpunt voor begeleiders.

FLOo is in co-creatie met ouders en begeleiders (human-centered) ontwikkeld door Garage2020 i.s.m. IDE, Dune Innovation, DigiNova en diverse zorgorganisaties. De ondersteunende robot staat naast de gezinnen en een opmaat gemaakte FLOo (i.s.m. begeleider) kan gedurende de hele week samenwerken aan structuur en leerdoelen als verlengstuk van de begeleiding (i.v.m. veel andere duurdere robotica). In de lopende pilots ontdekken we al dat FLOo helpt bij dagplanning, opvoedvaardigheden en belangrijke hechtingsstappen:

“Door het dagschema op FLOo en de melding die zij ervan krijgen zijn ouders gaan spelen met het kind. Ze leggen hem op een kleed en moedigen hem aan om te kruipen en te ontdekken, waar voorheen moeder hem het liefste de hele dag vasthield. […] Ook staan ze op tijd op voor als ik langskom, ze zitten dan klaar op de bank. Voorheen lagen ze vaak nog in bed en moest ik ze wakker bellen.
-Begeleider

zie ook: mijnfloo.nl

Waarom

Een goede band tussen ouder en kind is een cruciale beschermende factor bij opgroeien (Gezondheidsraad, 2018). Tegelijkertijd weten we dat ouders ontzettend veel om hun kind geven, maar soms hulp nodig hebben bij het nemen van beslissingen en goede interactie aangaan in het gezin. Dit geldt bijvoorbeeld voor ouders met een lichte verstandelijke beperking. De praktijk leert echter dat hulp van buitenaf niet altijd in goede aarde valt. In gesprekken met ouders en hulpverleners horen we dat externe hulp soms kan leiden tot een minderwaardigheidsgevoel, of vrees dat ze het niet goed genoeg doen en hun kindje kunnen kwijtraken. Daarnaast geven ouders aan dat de ondersteuning niet goed bereikbaar is wegens krappe inzet. Hier kan FLOo makkelijk bij helpen door klaar te staan op elk moment van de dag!

Voor wie
FLOo wordt ontwikkeld voor ouders met een LVB, hun begeleiders en zorgorganisaties.De Toekomst: volg de FLOo Pilots!

Momenteel wordt FLOo in de praktijk getest en verder ontwikkeld bij diverse zorgorganisaties (zie ook de partners hieronder). We halen kennis op over de waarde van FLOo in de praktijk, dit doen we via twee aanvullende onderzoekswijzen: we onderzoeken de werkwijze van het ontwerp van FLOo in de praktijk als Garage2020 en i.s.m. onderzoeksinstituut Disability Studies in Nederland & ASVZ onderzoeken we hoe FLOo kan bijdragen aan de Family Quality of Life. Deze onderzoekslijnen vormen de basis van de doorontwikkeling en het aanbod van FLOo in de toekomst. Volg ons via de socials of neem contact op met Bastiaan@garage2020.nl voor meer informatie en opties!

 

Meer projecten in beschermende-factoren

beschermende-factoren

Implementatietraject

Kinderen

Kind! Wat zou jij doen?

Kinderen leren oplossingen te ontwerpen, die aansluiten bij hun omgeving, voor complexe maatschappelijke thema’s. 

Bekijk project
beschermende-factoren

Ontwerptraject

Jongeren

Zicht op Online

Zicht op Online is een fysieke tool die zorg- of onderwijsprofessionals kunnen inzetten tijdens persoonlijke begeleiding van jongeren. Het brengt op een visuele en speelse manier zowel het fysieke als digitale sociale netwerk van de jongere in kaart. Hierdoor wordt de jongere in de expertrol gezet en daarmee wordt een veilige omgeving gecreëerd voor open gesprekken. Dit biedt hulpverleners een unieke kans om de echte digitale leefwereld van de jongere te begrijpen en op de juiste manier te ondersteunen.

Bekijk project
beschermende-factoren

Ontwerptraject

Kinderen

Databinkie

Databinkie is een tool waarmee we huidige leerlingvolgsystemen aanvullen om de data-feedback op basisscholen inclusief en constructief te maken. Hiermee sluiten we aan op de behoeftes van kinderen rondom data-feedback. Databinkie geeft de controle over data terug aan de leerlingen, geeft hen de mogelijkheid om deze te contextualiseren en toont de perspectivistische kant van dataverzameling (het is slechts één van de mogelijke perspectieven op je schoolcarrière).

Bekijk project
Bekijk alle projecten

Contact

Meedoen aan dit project?

Bundel je krachten in de beweging achter FLOo

Momenteel onderzoeken we de waarde van FLOo in praktijkpilots, om de eigen regie van ouders (met een LVB) te vergroten in het opvoeden. Een goede kwaliteit van gezinsleven draagt namelijk positief bij aan de veerkrachtigheid van de nieuwste generatie. Wil je meedoen aan deze beweging om met innovatie gezinnen meer eigenwaarde en regie te brengen, neem contact op!

Neem contact op

Partners