Gripper

beleid school

6+

Ontwikkeling

Gripper

beleid school

6+

Ontwikkeling

Het bevorderen van data-participatie van kinderen op de basisschool. 

Databinkie is een tool waarmee we huidige leerlingvolgsystemen aanvullen om de data-feedback op basisscholen inclusief en constructief te maken. Hiermee sluiten we aan op de behoeftes van kinderen rondom data-feedback. Databinkie geeft de controle over data terug aan de leerlingen, geeft hen de mogelijkheid om deze te contextualiseren en toont de perspectivistische kant van dataverzameling (het is slechts één van de mogelijke perspectieven op je schoolcarrière).

Waarom

Data is een stukje van jezelf. Wanneer we data gebruiken om ervan te leren worden deze stukjes data-feedback. Alleen zien we tegenwoordig dat deze stukjes niet meer van scholieren zelf zijn, maar primair de doelen dienen van meesters, juffen, scholen en gemeenten om voortgang te monitoren. Dat is natuurlijk belangrijk, maar wanneer leerlingen zelf niet deelnemen aan de interpretatie van opgehaalde data, of wanneer data-feedback alleen in het teken staat van beoordeling, kan dit leiden tot demotivatie om te leren of minderwaardigheidsgevoel. 

 

Er is veel ongelijkheid in data-interpretatie: kinderen hebben bepaalde scores, maar deze worden per kind anders geïnterpreteerd door docenten.
– Expert

Onderzoek met experts wees uit, dat het belangrijk is dat kinderen zelf data kunnen contextualiseren met een verhaal en dat ze in staat moeten worden gesteld om eigen keuzes te maken op basis van de data-feedback die ze krijgen. Data-feedback op scholen sluit niet altijd bij leerdoelen en leerprocessen, en heeft (onbewust) het effect kinderen te diskwalificeren als zwak of laag. 

Met Databinkie maken we data-feedback weer primair ondersteunend voor leerlingen. We bieden hen ruimte voor het contextualiseren van de data en voor diversificatie van de input of onderwerpen. Databinkie sluit aan op huidige leerlingvolgsystemen en werkt als communicatiemiddel voor het kind (en ouders, leraren en klasgenootjes).

 

Ik vind het niet erg om een laag cijfer te krijgen, maar wil dan wel weten wat ik daaraan kan doen.
– Leerling

 

Ontwikkeling

In de zomer van 2021 is er een eerste concept van Databinkie ontwikkeld, gebaseerd op inzichten uit het onderzoek met kinderen en experts. Hierna gaat een team van ontwerpers, data-wetenschappers en filosofen van Garage2020 & Team Toekomst, samen met leerkrachten en leerlingen aan de slag om het concept te testen, verbeteren en in te bedden in het onderwijs. 

 

Luister ook de podcast-aflevering over data via Youtube of Spotify

 

Meer projecten in school

school

6+

Gerealiseerd

Poco Loco

Poco Loco is een knotsgek spel waardoor kinderen spelenderwijs ervaren dat iedereen hulp nodig heeft, maar dat je dit niet altijd ziet. Door de ervaring in te zetten in een reguliere klas, verleggen we de aandacht van het individu naar de klas en bereiden we ze als groep voor op een betere samenleving.

Bekijk project
school

12+

Onderzoek

We kick ASS!

We Kick ASS! is een persoonlijk online paspoort waarbij jongeren door verschillende mogelijkheden en initiatieven met betrekking tot talentontwikkeling worden begeleid.

Bekijk project
school

-6

Onderzoek

Beertje

Beertje is een applicatie om kinderen in het basisonderwijs eerder bewust te maken van wat veilig en gezond opgroeien is. Beertje ondersteunt leerkrachten om hierover op een leuke en laagdrempelig manier met de klas in gesprek te gaan.

Bekijk project
Bekijk alle projecten

Contact

Meedoen aan dit project?

Leraren of onderwijsexperts basisschool

We vinden het heel tof als basisschoolleraren, zelf of met hun klas, willen meedenken over de vorm, het gebruik en de integratie van Databinkie in het onderwijs.

Neem contact op

Partners