Anaïs Clements

Anaïs is een enthousiaste en nieuwsgierige social designer met een hart voor kinderen en jongeren. Ze houdt van hun onbevangenheid, creativiteit en open-mindedness. Van jongs af aan hoopte ze een plek te vinden waar ze haar creativiteit kwijt kon om anderen hun leven een klein stukje beter te maken. Bij Garage2020 heeft ze de perfecte uitlaatklep gevonden om haar creativiteit kwijt te kunnen in projecten over de complexe maatschappelijke vraagstukken waar ze graag over filosofeert. Ze vindt de gevarieerdheid van haar werk het leukste: “De ene dag ben ik in gesprek met bijvoorbeeld leerlingen en de volgende dag ben ik een installatie aan het maken van hout!”

Ze heeft aan de Willem de Kooning kunstacademie in Rotterdam gestudeerd, waar ze de opleiding ‘Transformation Design’ deed. Na een geweldige stage bij Garage2020 is Anaïs nooit meer vertrokken. Tijdens haar studie verdiepte ze zich ook in psychologie, en in een tussenjaar werkte ze in het onderwijs op een democratische school.

 

Welke Disney-personage zou je willen zijn?

Ik zou Olaf uit Frozen wel willen zijn om zijn vrolijke en optimistische houding. Net zoals Olaf geniet ik van het ontdekken van nieuwe dingen en sta ik open voor avontuur. Bovendien symboliseert Olaf het vermogen om warmte te vinden, zelfs in de koudste tijden.

Betrokken bij de projecten:

16+

Zeggus

Met Zeggus ga je op een speelse manier met elkaar in gesprek over wat je vindt van gesprekken in het verleden, heden en toekomst. Zeggus is een spel voor twee spelers, dat helpt om het gesprek tussen jeugdigen en volwassenen te verbeteren. Je werkt samen aan het perfecte gesprek met elkaar. Feedback, maar dan 2.0.

Bekijk project

6+

Databinkie

Databinkie is een tool waarmee we huidige leerlingvolgsystemen aanvullen om de data-feedback op basisscholen inclusief en constructief te maken. Hiermee sluiten we aan op de behoeftes van kinderen rondom data-feedback. Databinkie geeft de controle over data terug aan de leerlingen, geeft hen de mogelijkheid om deze te contextualiseren en toont de perspectivistische kant van dataverzameling (het is slechts één van de mogelijke perspectieven op je schoolcarrière).

Bekijk project

16+

Clavis Aanpak

Drugscriminaliteit onder jongeren lijkt op veel plekken steeds normaler te worden. IJmuiden Staat Op brengt lokale bewoners hiertegen in beweging. In deze schaalbare aanpak werken zij tijdens vijf ontwerpsessies in teams toe naar een concrete oplossing, die binnen hun eigen gemeente kan worden uitgevoerd.

Bekijk project