Zeggus

maatschappelijke-problemen

Implementatietraject

Jongeren

Zeggus

maatschappelijke-problemen

Implementatietraject

Jongeren

Een goed gesprek met Zeggus!

Met Zeggus ga je op een speelse manier met elkaar in gesprek over wat je vindt van gesprekken in het verleden, heden en toekomst. 

Zeggus is een spel voor twee spelers, dat helpt om het gesprek tussen jeugdigen en volwassenen te verbeteren. Je werkt samen aan het perfecte gesprek met elkaar. Feedback, maar dan 2.0.

“Had ik dit spel maar eerder gehad, dan was mijn traject denk ik anders verlopen…”

– Jongere, 19 jaar

Feedback geven

Feedback geven en ontvangen is kwetsbaar. Het betekent dat je open en eerlijk moet zijn, wat je kwetsbaar maakt voor mogelijke afwijzing of kritiek. En als je feedback krijgt, moet je eventueel ook erkennen dat je dingen fout hebt gedaan en dat je kunt verbeteren, wat best moeilijk kan zijn. Andersom vinden we het soms ook lastig om complimenten te ontvangen omdat het ons kwetsbaar maakt voor waardering en erkenning, wat soms moeilijk te geloven of te accepteren is vanwege ongemak of twijfel over onze eigen waarde.

Waarom Zeggus?

Uit interviews met jongeren die hulpverlening ontvingen blijkt dat jongeren vaak niet de benodigde hulp kregen, of dat de hulp niet altijd aansloot bij hun behoeften of bij de situatie waar ze inzitten. Voor waardevolle en succesvolle hulpverlening is het erg belangrijk dat een jongere en een volwassene communiceren over de hulpverlening. Dit helpt namelijk bij de opbouw van de betrokkenheid, een sterke vertrouwensband en de effectiviteit. Want individuele voorkeuren en behoeften verschillen, daarom is het belangrijk om te begrijpen wat voor beide wel en niet werkt.

Er is al veel onderzoek gedaan naar het ontvangen en geven van feedback, zo helpt het om vanuit jezelf te praten, duidelijke voorbeelden te geven en je empathisch op te stellen. In ons onderzoek naar de relatie tussen jongere en volwassene (hulpverlener) waren er nog een paar belangrijke inzichten:

Al deze inzichten hebben we samen gebracht in het spel Zeggus: je speelt het spel samen dus er ontstaat wederzijdse kwetsbaarheid, door de vragen die worden gesteld blik je terug op het vorige gesprek of kijk je vooruit naar het komende gesprek en de woordkaartjes helpen je op een leuke manier bij het geven of ontvangen van feedback!

Resultaat

Het spel is ontwikkeld en Zeggus gaat komende tijd gebruikt worden bij jeugdhulp organisaties Enver en Cardea.

Nieuwsgierig naar hoe het spel er uit ziet? Bekijk via de link hieronder de spelregels:

Spelregels Zeggus

 

Voor en door jongeren

Zeggus is ontstaan vanuit een project uit de Jongerengarage, zo is Zeggus ontwikkeld voor en door jongeren!

“In de JongerenGarage werken jonge mensen aan de toekomst van de Jeugdhulp. Een transdisciplinair team bedenkt innovaties die bijdragen aan een utopische vorm van jeugdhulp in de toekomst. We draaien de Garage-manier van werken om, en zetten jongeren in de lead van het ontwerpproces. Coaches van Garage2020 en experts uit het veld ondersteunen de groep in het ontwerpproces.”

 

 

Meer projecten in maatschappelijke-problemen

maatschappelijke-problemen

Implementatietraject

Zorgprofessionals

Landelijk Kwaliteitskader

In opdracht van het Ministerie van Justitie en Veiligheid hebben wij, samen met hoogleraren Jan Hendriks en Geert Jan Stams, een landelijk kwaliteitskader ontwikkeld. Dit landelijk kwaliteitskader beschrijft hoe de preventie van jeugdcriminaliteit moet worden vormgegeven door het inzetten van effectieve jeugdinterventies én beschrijft wat effectieve interventies precies zijn. Het is bedoeld voor gemeenten en andere beleidsmakers om hen te ondersteunen in de keuzes die zij maken voor het vormen van hun eigen beleid ter preventie van jeugddelinquentie.

Bekijk project
maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Vleuten Versterkt

Met Vleuten Versterkt creëren we een aanpak om de positieve kanten van prestatiedruk te behouden en de negatieve kanten te laten verdwijnen.

Bekijk project
maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Inclusief Onderwijs

Van traditionele onderwijslocaties naar inclusieve scholen die maatwerk bieden aan álle leerlingen, ongeacht hun ondersteuningsbehoefte. Dat is het doel. Zo houden we ieder kind binnen de eigen wijk en voorkomen we verwijzingen naar speciaal onderwijs.

Bekijk project
Bekijk alle projecten

Contact

Zelf een spel aanschaffen?

Als je interesse hebt in het spel kun je een mailtje sturen naar jacco@garage2020.nl