Ontwerptraject
Kinderen
Ontwerptraject
Kinderen
Soemva is een vrolijk, fantasievol, laagdrempelig en interactief spel voor ouder en kind bedoeld om de ontwikkeling van de sociaal emotionele vaardigheden van 4-6 jarige kinderen te stimuleren. Soemva bestaat uit een App-versie die op tablet of telefoon kan worden gespeeld, en uit een fysieke variant voor op het schoolplein of in de speeltuin.
Waarom
Uit uitvoerig onderzoek (factorenmodel, Beleidskader Jeugd) van de Gemeente Rotterdam is gebleken dat we veel beter kunnen focussen op beschermende factoren waardoor kinderen weerbaar opgroeien en niet in de jeugdhulp komen. De ontwikkeling van sociaal emotionele vaardigheden prijkt hoog in het firmament van beschermende factoren in de jeugdige ontwikkeling. Een enorme kans om op een positieve, preventieve en laagdrempelige manier bij te dragen aan een kansrijke toekomst voor onze jeugd. Onze missie is om kinderen en opvoeders te stimuleren om, in interactie met elkaar, te leren mentaliseren, positief te denken hun zelfsturend vermogen te ontwikkelen.
Voor wie
Soemva is ontwikkeld voor jonge kinderen om samen met andere kinderen of met hun opvoeders te spelen.
“Mijn dochter zei tegen een vriendje ‘ik was helemaal trots!’. Vervolgens zag ik haar wat ze net geleerd had toepassen in contact met andere kindjes.”
-Moeder
Ontwikkeling
Samen met Reframing Studio hebben we de eerste fysieke spelversie van Soemva ontwikkeld, en vervolgens onderzocht op effectiviteit en gebruik. 30 Rotterdamse gezinnen hebben meegedaan aan onze 40 dagen Soemva-Challenge. Via CIKEO onderzoek van Erasmus MC is gemeten wat het effect is van het spelen van Soemva.
Met de inzichten die hieruit voortvloeiden, ontwikkelen we het spel zodat het inzetbaar is voor kinderen op school (groep 1-2) en thuis. Het spel moest beter aansluiten op de belevingswereld van kinderen en de ‘funfactor’ moest omhoog. In een samenwerking met Yalp ontwikkelden we een versie van Soemva die op het schoolplein of in de speeltuin gespeeld kan worden, via het interactieve speeltoestel MeMo. In dit spel kunnen kinderen zelf samen een eigen verhaal creëren. Daarnaast ontworpen we samen met Textown Games een App, waarmee kinderen en ouders thuis verschillende spelletjes kunnen spelen. Zo leren ze verschillende emoties (her)kennen, een scenario bedenken of omgaan met positieve en negatieve ervaringen.
Vanaf 2022 is het Soemva spel op MeMo-toestellen door het hele land te spelen, én is de Soemva App beschikbaar in de App & Play Store.
Download Soemva in de App Store
Download Soemva in de Play Store
Implementatietraject
Kinderen
Kinderen leren oplossingen te ontwerpen, die aansluiten bij hun omgeving, voor complexe maatschappelijke thema’s.
Bekijk projectOntwerptraject
Jongeren
Zicht op Online is een fysieke tool die zorg- of onderwijsprofessionals kunnen inzetten tijdens persoonlijke begeleiding van jongeren. Het brengt op een visuele en speelse manier zowel het fysieke als digitale sociale netwerk van de jongere in kaart. Hierdoor wordt de jongere in de expertrol gezet en daarmee wordt een veilige omgeving gecreëerd voor open gesprekken. Dit biedt hulpverleners een unieke kans om de echte digitale leefwereld van de jongere te begrijpen en op de juiste manier te ondersteunen.
Bekijk projectOntwerptraject
Kinderen
Databinkie is een tool waarmee we huidige leerlingvolgsystemen aanvullen om de data-feedback op basisscholen inclusief en constructief te maken. Hiermee sluiten we aan op de behoeftes van kinderen rondom data-feedback. Databinkie geeft de controle over data terug aan de leerlingen, geeft hen de mogelijkheid om deze te contextualiseren en toont de perspectivistische kant van dataverzameling (het is slechts één van de mogelijke perspectieven op je schoolcarrière).
Bekijk project