Mes Less

maatschappelijke-problemen

Ontwerptraject

Jongeren

Mes Less

maatschappelijke-problemen

Ontwerptraject

Jongeren

Ervaar de gevolgen van je keuzes

Mes Less maakt jongeren (10-14 jaar) bewust van de risico’s en gevolgen die het dragen en gebruiken van een mes kunnen hebben. Jongeren ervaren in VR een uitdagende, voor hen herkenbare situatie en kunnen uit een aantal eindscenario’s kiezen, waaronder een einde waarbij ze kiezen voor een mes. In de bijbehorende training denken jongeren samen na over hun eigen keuzes en bijbehorende gevolgen. Hierdoor worden jongeren zich bewust van de risico’s van het dragen van messen, denken ze na over alternatieven en gaan ze na wie ze kunnen benaderen in een voor hen lastige situatie.

Waarom

Het aantal steekincidenten en jongeren die een wapen bij zich dragen neemt zorgwekkend toe. Uit onderzoek blijkt dat simulaties een goede manier zijn om jongeren te laten praten en na te laten denken over maatschappelijke kwesties, zoals messengeweld.

Voor wie

Mes Less is ontwikkeld voor jongeren van 10 tot 14 jaar.

Ontwikkeling

Het interactieve verhaal is onderdeel van een training die wordt gegeven aan scholieren in Amsterdam Zuidoost. Bij deze les is o.a. een jongerencoach van Stichting Jongeren Die het Kunnen (JDK) aanwezig. Hij heeft een rol in de game en weet hoe hij het juiste gesprek met de jongeren moet voeren over dit lastige onderwerp. Ook is hij degene waar jongeren bij terecht kunnen wanneer ze vastlopen, vragen hebben of zich onveilig voelen. Op deze manier hopen we jongeren een veilige omgeving te bieden om in te praten, en zo messengeweld te kunnen voorkomen.

Meer projecten in maatschappelijke-problemen

maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Vleuten Versterkt

Met Vleuten Versterkt creëren we een aanpak om de positieve kanten van prestatiedruk te behouden en de negatieve kanten te laten verdwijnen.

Bekijk project
maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Inclusief Onderwijs

Van traditionele onderwijslocaties naar inclusieve scholen die maatwerk bieden aan álle leerlingen, ongeacht hun ondersteuningsbehoefte. Dat is het doel. Zo houden we ieder kind binnen de eigen wijk en voorkomen we verwijzingen naar speciaal onderwijs.

Bekijk project
maatschappelijke-problemen

Strategisch vooronderzoek

Kinderen

Opleiden Onder Schooltijd

Ouders van jonge kinderen krijgen een opleiding aangeboden. Onder schooltijd en op de school van hun kinderen. Zo kunnen ze kansen voor zichzelf en hun kinderen vergroten; want het opleidingsniveau, het netwerk en de taalontwikkeling van ouders zijn belangrijke bepalers voor de schoolloopbaan van een kind. Terwijl de ouders leren en werken, worden de jongste kinderen opgevangen in de kinderopvang of voorschool. Hier kunnen ze zich op ontwikkelen en dat draagt bij aan een goede start op de basisschool.

Bekijk project
Bekijk alle projecten

Contact

Partners