Ontwerptraject
Kinderen
Ontwerptraject
Kinderen
Je kiest, maar wat?!maakt jongeren bewust van de gevolgen die keuzes kunnen hebben. Je kiest, maar wat?! is een spel dat jongeren in de klas kunnen spelen, maar ook een digitale vindplaats waar bijvoorbeeld waargebeurde verhalen gelezen kunnen worden. Je kiest, maar wat?!maakt keuzes en de complexiteit van keuzes bespreekbaar. Waarom kies je voor iets? Kies je voor iets om er bij te horen, afleiding te zoeken, respect te winnen of misschien wel voor de liefde? En wat zijn de gevolgen hiervan?
Waarom?
Jongeren maken ontelbare keuzes. Meestal gaat dit goed, maar soms heeft een keuze, of een ketting van keuzes, vervelende gevolgen. Door sommige beslissingen kunnen jongeren uiteindelijk in bijvoorbeeld de schulden komen, ernstig gewond raken of in de mensenhandel terecht komen. Om dit te voorkomen stelden we de vraag: hoe kunnen we jongeren bewust maken van de mogelijke consequenties van hun keuzes? In het analoge spel “Je kiest, maar wat?!” worden jongeren (herkenbare) dilemma’s voorgelegd. “Neem je een jointje aan of sla je hem af?” en “Neem je het op voor je vriend of niet?”. Alleen spelen de jongeren het spel niet vanuit hun zelf maar stappen ze in het leven van Ot.
Ot, het hoofdpersonage, loopt tijdens de middelbare schooltijd tegen allerlei dilemma’s aan. Keuzes maken is niet makkelijk voor Ot: de stemmetjes in Ot’s hoofd willen allemaal wat anders. Deze stemmetjes hebben ieder een eigen persoonlijkheid met specifieke karaktereigenschappen en doelen. Donny Doekoe bijvoorbeeld neemt risico en wil graag rijk worden. Leergierige Leslie daarentegen kiest voor zekerheid en wil vooral haar ouders trots maken. Doordat iedere speler een stemmetje in het hoofd van Ot speelt bepalen jullie samen Ot’s levenslijn. Empathie ontwikkelen naar jezelf en anderen staat hierin centraal. Door vanuit andere karakters te redeneren leer je te begrijpen waarom jijzelf en andere bepaalde keuzes maken. Het spel stimuleert het herkennen van ongewenste keuzes bij jezelf en anderen en het gesprek aan gaan over wat je kan doen in moeilijke situaties.
Voor wie
Je Kiest, Maar Wat?! is bedoeld voor jongeren in de middelbare schoolleeftijd, tussen ca. 12 – 18 jaar.
Ontwikkeling
Het spel is volop met succes getest op middelbare scholen en MBO’s. Ook stond het vorig jaar op de Dutch Design Week. Daarnaast bouwen we aan een digitale vindplaats waar jongeren, maar ook leraren en begeleiders meer informatie en verhalen kunnen vinden over het thema.
Implementatietraject
Kinderen
Kinderen leren oplossingen te ontwerpen, die aansluiten bij hun omgeving, voor complexe maatschappelijke thema’s.
Bekijk projectOntwerptraject
Jongeren
Zicht op Online is een fysieke tool die zorg- of onderwijsprofessionals kunnen inzetten tijdens persoonlijke begeleiding van jongeren. Het brengt op een visuele en speelse manier zowel het fysieke als digitale sociale netwerk van de jongere in kaart. Hierdoor wordt de jongere in de expertrol gezet en daarmee wordt een veilige omgeving gecreëerd voor open gesprekken. Dit biedt hulpverleners een unieke kans om de echte digitale leefwereld van de jongere te begrijpen en op de juiste manier te ondersteunen.
Bekijk projectOntwerptraject
Kinderen
Databinkie is een tool waarmee we huidige leerlingvolgsystemen aanvullen om de data-feedback op basisscholen inclusief en constructief te maken. Hiermee sluiten we aan op de behoeftes van kinderen rondom data-feedback. Databinkie geeft de controle over data terug aan de leerlingen, geeft hen de mogelijkheid om deze te contextualiseren en toont de perspectivistische kant van dataverzameling (het is slechts één van de mogelijke perspectieven op je schoolcarrière).
Bekijk project