Je kiest, maar wat?

gezondheid relaties

12+

Onderzoek

Je kiest, maar wat?

gezondheid relaties

12+

Onderzoek

Één situatie, meerdere keuzes. Welke gevolg heeft welke keuze?

Je kiest, maar wat? is een game die jongeren laat ervaren wat de gevolgen kunnen zijn van keuzes die ze maken. Gebaseerd op een nieuwe ontwikkeling in huidige films en series waarbij de kijker uit meerdere eindes kan kiezen, wordt de jongere tijdens deze game voor allerlei keuzes gesteld.

Waarom
Jongeren maken keuzes. Meestal gaat dit goed, maar soms heeft een keuze vervelende gevolgen. Door sommige beslissingen kunnen jongeren uiteindelijk in bijvoorbeeld de schulden of mensenhandel terecht komen. Om dit te voorkomen stelden we de vraag: hoe kunnen we jongeren bewust maken van de mogelijke consequenties van hun keuzes? In de online game Je kiest, maar wat? worden jongeren voor verschillende keuzes gesteld. Gebaseerd op waargebeurde verhalen van ervaringsdeskundigen zijn er verschillende scenario’s te doorlopen in het spel, waarbij elke keuze die de jongere maakt een andere consequentie heeft.

Voor wie
De game is bedoeld voor jongeren in de middelbare school leeftijd, tussen ca. 12 – 15 jaar.

Ontwikkeling
Je kiest, maar wat? ontstond uit een hackathon die in 2019 werd georganiseerd. In samenwerking met Interactive Matter en diverse zorgprofessionals, werd van dat concept een eerste prototype gemaakt. Dit prototype is bedoeld om klein te beginnen en te testen of het concept aansluit bij jongeren. Om de ervaringen te testen en mee te kunnen nemen in verdere ontwikkeling, zijn pilots op middelbare scholen gepland. Tijdens deze pilot zullen de leerlingen uit de klas het spel spelen tijdens een lesuur en halen we feedback op. Het spel is onlangs getest in een klas op speciaal voortgezet onderwijs.

In 2021 gaan we onderzoek doen naar de mogelijke integratie van de game met een bestaand lesprogramma. Zo kunnen we de uiteindelijke game direct implementeren in een passende context.

 

Meer projecten in gezondheid

gezondheid

16+

Onderzoek

Terug naar Eigenwaarde

Voor en met dak- & thuisloze jongeren ontwikkelen we een nieuw woonconcept dat verder gaat dan alleen een dak boven hun hoofd. Terug naar Eigenwaarde biedt ruimte voor zelfvertrouwen, eigenwaarde en persoonlijke ontwikkeling.

Bekijk project
gezondheid

12+

Gerealiseerd

Open Kaart

Open Kaart is een verrassend kaartspel waarmee jongeren of gezinsleden zichzelf en elkaar beter kennen. Door vragen over elkaar te beantwoorden leren ze zich in de ander in te leven en zich kwetsbaarder op te stellen. Zo worden onderlinge banden versterkt en weerbaarheid vergroot.

Bekijk project
gezondheid

16+

Ontwikkeling

G-Moji

G-Moji is een zelfhulp app die emoties zichtbaar maakt. Door jongeren te helpen inzicht in hun eigen emoties te krijgen, willen we voorkomen dat ze ergere psychische klachten ontwikkelen.

Bekijk project
Bekijk alle projecten

Contact

Meedoen aan dit project?

Middelbare scholen

Om het spel goed te kunnen testen zijn we op zoek naar middelbare scholen waar jongeren het prototype van de game te willen spelen.

Neem contact op

Partners