Ontwerptraject
Kinderen
Ontwerptraject
Kinderen
Je kiest, maar wat?! maakt jongeren bewust van de gevolgen die keuzes kunnen hebben. Het is een spel dat jongeren samen op de groep of in een klas kunnen spelen, en dat keuzes én de complexiteit ervan bespreekbaar maakt. Waarom kies je voor iets? Kies je om erbij te horen, afleiding te zoeken, respect te winnen of misschien wel voor de liefde? En wat zijn de gevolgen daarvan?
Waarom?
Jongeren maken dagelijks talloze keuzes. Meestal gaat dat goed, maar soms leidt één keuze – of een opeenvolging van keuzes – tot vervelende gevolgen. Denk aan schulden, drugshandel of zelfs verstrikt raken in mensenhandel. Om dit te helpen voorkomen, stelden we de vraag: hoe maken we jongeren bewuster van de mogelijke consequenties van hun keuzes?
In het analoge spel Je kiest, maar wat?! krijgen jongeren herkenbare dilemma’s voorgeschoteld. “Neem je een jointje aan of sla je hem af?” “Kom je op voor je vriend of laat je het gaan?” Maar ze spelen het spel niet als zichzelf: ze stappen in het leven van Ot.
Ot, het hoofdpersonage, loopt tijdens zijn puberteit tegen allerlei dilemma’s aan. Keuzes maken is lastig voor Ot, want in zijn hoofd klinken verschillende stemmetjes – elk met een eigen karakter en doel. Donny Doekoe neemt risico’s en wil rijk worden. Leergierige Leslie zoekt juist zekerheid en wil haar ouders trots maken. Iedere speler speelt één van deze stemmetjes. Samen bepalen ze Ot’s levenslijn.
Empathie staat centraal. Door vanuit andere karakters te denken, leren jongeren begrijpen waarom zijzelf én anderen bepaalde keuzes maken. Het spel stimuleert het herkennen van risicovolle situaties en helpt jongeren het gesprek aan te gaan over wat je kunt doen als het lastig wordt.
Voor wie
Je kiest, maar wat?! is voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar.
Ontwikkeling
Het spel is met succes getest binnen de jeugdzorg, het jongerenwerk, op middelbare scholen en MBO’s. Het maakt deel uit van een bredere workshopreeks over keuzes maken en identiteitsontwikkeling voor jongeren in de jeugdzorg. In de uitbreiding, die nu in ontwikkeling is, maken jongeren hun eigen personage. Zo ontdekken ze spelenderwijs meer over wie ze zijn en wat hen drijft.
Strategisch vooronderzoek
Kinderen
Het doel van het Verbindingshuis is om een omgeving te creëren waar ouders en (uithuisgeplaatste) kinderen in een ontspannen sfeer een band kunnen opbouwen. Hier krijgen ze de ruimte om waardevolle momenten te delen en positieve herinneringen te maken tijdens hun begeleide bezoeken.
Bekijk projectStrategisch vooronderzoek
Kinderen
Ouders van jonge kinderen krijgen een opleiding aangeboden. Onder schooltijd en op de school van hun kinderen. Zo kunnen ze kansen voor zichzelf en hun kinderen vergroten; want het opleidingsniveau, het netwerk en de taalontwikkeling van ouders zijn belangrijke bepalers voor de schoolloopbaan van een kind. Terwijl de ouders leren en werken, worden de jongste kinderen opgevangen in de kinderopvang of voorschool. Hier kunnen ze zich op ontwikkelen en dat draagt bij aan een goede start op de basisschool.
Bekijk projectOntwerptraject
Jongeren
Jongline is een fysieke tool die zorg- of onderwijsprofessionals kunnen inzetten tijdens persoonlijke begeleiding van jongeren. Het brengt op een visuele en speelse manier zowel het fysieke als digitale sociale netwerk van de jongere in kaart. Hierdoor wordt de jongere in de expertrol gezet en daarmee wordt een veilige omgeving gecreëerd voor open gesprekken. Dit biedt hulpverleners een unieke kans om de echte digitale leefwereld van de jongere te begrijpen en op de juiste manier te ondersteunen.
Bekijk project