Daten met Flora

Een Virtual Reality game waarin jongeren leren hoe zij een dialoog aangaan met in dit geval Flora. Jongeren leren wat wel en niet handig is om te zeggen (en waarom). Daarnaast is de game ook gewoon leuk, door beloningen in de vorm van mini games zoals pingpong, basketbal en bowlen.

 

Jongen (17, ROC-student): We hebben de game getest op een groepsgenoot met autisme, zo weten we zeker dat een jongen met ASS de game begrijpt en leuk vindt.

 

Autismespectrum Stoornissen

Jongens en meisjes die anders ontwikkelen, bijvoorbeeld door een autismespectrumstoornis, kunnen problemen ondervinden in de sociale contacten met leeftijdsgenoten. Zij kunnen bijvoorbeeld meer moeite hebben met het herkennen van non-verbale signalen of fysieke en emotionele grenzen die een ander aangeeft in contact/communicatie.

 

Bij ongeveer 60 tot 100 per 10.000 mensen in Nederland is er sprake van een Autismespectrumstoornissen ofwel ASS. Een stoornis die o.a. wordt gekenmerkt door problemen in de ontwikkeling van sociale en communicatieve vaardigheden en een beperkt repertoire van spel en gedrag.

Voor zowel hulpverleners als ouders is het moment wanneer deze jongeren geïnteresseerd raken in seksualiteit en intimiteit een moment van extra voorzichtigheid en zorg.

 

“Zal mijn zoon/dochter niet onbewust over de grens van een meisje gaan en daardoor in de problemen komen?”

“Hoe kan ik mijn zoon/dochter beschermen of nog bijleren als hij zelfstandig wil zijn en mij niet meer om advies vraagt op het gebied van seksualiteit?”. 

Call to action

Na een succesvolle prototype fase, in samenwerking met het project onderwijs van ROCvTwente, zoeken wij een ondernemer of groep studenten die deze game verder ontwikkeld. Ons doel is deze game zo snel als mogelijk beschikbaar te maken voor jongeren om verder te testen en valideren.

 

Sprint dagen

Naast cycli van 3 maanden, biedt de garage2020-Twente ook zogenoemde sprint dagen. Op zo’n dag werkt een Multi-disciplinair team aan één vraagstuk, met als opbrengst van de dag een realiseerbaar concept met business model. Op één van deze dagen is een groep aan de slag gegaan met de bovenstaande vraagstellingen. Opbrengt van de dag was een game die vervolgens is uitwerkt door studenten die deelnemen aan projectonderwijs van het ROCvTwente.