Radicale en waarde gedreven innovatie door co-creatie!

Overheid en bedrijfsleven moeten handen ineenslaan

Radicaal en waarde gedreven innoveren, kan Garage2020 niet alleen. Als Garage2020 bieden we het platform en geven we inzicht in de meest urgente vraagstukken. Maar we kunnen het niet alleen, het draait om co-creatie. Innovatie van de jeugdhulp is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Van overheid èn bedrijfsleven. Om echt een verschil te maken hebben we elkaar nodig. De jeugd van vandaag zijn immers de burgers, klanten en werknemers van morgen. Daarom organiseerden Garage2020 op 21 november een speciaal partnerevent waar organisaties, met hele verschillende achtergronden, met elkaar in gesprek gingen over de gezamenlijke verantwoordelijkheid die we hebben voor de jeugd van de toekomst.

Van business case naar value case

Hoe logisch is het om samen te werken aan zo’n belangrijke missie? Toch is het niet vanzelfsprekend. Samen innoveren op dit soort vraagstukken, vergt echt een andere mindset. Bij bedrijven draait het nog vaak om de traditionele business case, waarin alles gaat om rendement. Terwijl je het ontwikkelen van alternatieven voor jeugdhulp zou moeten benaderen als value case, waarin je kijkt naar de waarde die je samen kunt realiseren voor de samenleving. Om hier een begin mee te maken, werden alle aanwezigen op het event direct aan het werk gezet.

Interactieve tafels

Aan de hand van speciale interactieve tafels van designer Philèmonne Jaasma (TU Eindhoven) gingen de verschillende organisaties met elkaar in gesprek. Eén van de vraagstukken waar men met elkaar over debatteerde, was: hoe kan jeugd in verbinding
blijven met hun eigen belevingswereld op het moment dat zij jeugdhulp ontvangen? Dus hoe kunnen zij de vruchten plukken van thuis en hun jeugdhulpomgeving tegelijk? T-mobile opperde gelijk heel praktisch:‘we moeten er voor zorgen dat er altijd sprake is van een goede digitale verbinding. En I-pads om mee te facetimen zodat er toegang is tot contact met thuis.’ Terwijl andere organisaties meer in gesprek gingen over hoe we de belevingswereld van jeugd meer centraal kunnen zetten. Erg waardevolle gesprekken!

 

 

 

What’s next?

Voor Garage2020 was dit een eerste bijeenkomst waarin de basis voor interessante samenwerkingen is gelegd. In 2018 gaan we verder met elkaar in gesprek over wat we concreet voor elkaar kunnen betekenen. Ken je nog organisaties die zeker kennis moeten
maken met Garage2020? Laat het ons weten!

You may also like